Podstawy
gif.gif English users: This is a Polish article. Click here to enter its English equivalent.

Ta strona opisuje bardzo podstawowe zasady Cooloo z punktu widzenia gracza. Zakłada się brak modyfikacji reguł.

Mannitou

Gra wymaga dużej liczby graczy i prowadzącego grę, tzn. Mannitou. Ponieważ wariantów zasad jest mnóstwo, obowiązują dwie ważne zasady:
1. Mannitou ma zawsze rację.
2. Mannitou ma obowiązek wyjaśnić graczom, co uważa za rację.
Dyskusje z Mannitou na temat słuszności wybranych zasad gry są dozwolone, ale raczej nie w trakcie jej trwania.

Postać i frakcja

Na początku gry każdy gracz otrzymuje, najczęściej metodą losowania, jakąś postać. Postać ma zazwyczaj jakieś właściwości, dzięki którym może manipulować normalnymi regułami gry. Często taką właściwością jest jednorazowa umiejętność, np. usunięcie z gry innego gracza lub umiejętność wielorazowa, ale jest wiele przypadków innych właściwości.

Do postaci przypisana jest początkowa frakcja gracza. Wszyscy gracze z jednej frakcji tworzą drużynę podporządkowaną celowi przypisanemu frakcji. Wykonanie celu oznacza koniec gry. Członkowie frakcji mogą się znać lub posiadać działania wspólne, to już zależy od frakcji. Czasami zdarzają się reguły umożliwiające graczowi zmianę frakcji, ale wymaga to zastosowania sporych udziwnień.

Ujawnienie swojej postaci jest niedozwolone, chyba że inne reguły (np. właściwości postaci) stanowią inaczej.

Posążek

Ważnym elementem gry jest posążek. Posążek jest wyimaginowanym obiektem zawsze znajdującym się u któregoś z żywych graczy.
Posiadanie posążka jest często koniecznym warunkiem zwycięstwa frakcji. Mannitou powinien zawsze informować o zmianie frakcji posiadającej posążek.

"Życie" gracza

Gracz może zostać zabity, tj. wyeliminowany z gry. Zwykle oznacza to, że już się do niej nie dołączy, więc może ją obserwować. Zdarzają się jednak rozszerzenia reguł umożliwiające ożywienie gracza. Jeżeli gra się z takimi regułami, martwy gracz nie może obserwować gry, dopóki może zostać wskrzeszony. W momencie zabicia gracza jego postać jest ujawniana.
Martwy gracz może w dalszym ciągu wygrać grę, jeśli cel jego frakcji zostanie osiągnięty.

Martwy gracz nie może posiadać posążka. Jeżeli gracz z posążkiem zostanie zabity w noc, przejmuje go zabójca, a jeśli w dzień, to przejmuje go frakcja znana jako miasto, co skutkuje jej natychmiastowym zwycięstwem.

Przebieg gry

Gra podzielona jest na noce i dnie i zaczyna się od nocy o numerze zero. Następnie odbywa się pierwszy dzień, pierwsza noc i tak dalej.

Gra w nocy

Gra w nocy toczy się według ściśle ustalonej sekwencji, według której Mannitou umożliwia bądź nakazuje różnym frakcjom i postaciom różne działania. Aby gracze nie rozpoznali się w nocy, zwykle zamykają oczy i zasłaniają je rękoma, chyba że Mannitou każe im się "obudzić".

Gra w dzień

Gra w dzień to swobodna dyskusja, podczas której wszyscy gracze podejmują decyzje w imieniu miasta. Podczas gry w dzień mogą nastąpić pojedynki, a musi nastąpić przeszukanie z opcjonalnym maltretowaniem.

Pojedynek między dwoma graczami opiera się na głosowaniu pozostałych graczy nad tym, który z nich zginie. Liczba pojedynków na dzień jest ograniczona.

Przeszukiwanie zaś opiera się w skrócie na tym, by sprawdzić ileś osób na posiadanie posążka (jeśli zostanie odkryty - miasto wygrywa). W razie braku powodzenia gracze mogą zdecydować, by jednego z przeszukanych zmaltretować, tj. powiesić i w ten sposób zabić albo przesłuchać i wykryć jego postać. Zwykle na maltretowanie nakłada się dodatkowe ograniczenia.

Podstawowe frakcje

Następujące frakcje biorą udział w każdej normalnej grze w Cooloo.

Miasto Członkowie nie znają się. Wygrywają, jeżeli świadomie posiadają posążek w dzień.
Bandyci Członkowie znają się. Wygrywają, jeżeli świadomie posiadają posążek po określonej liczbie nocy.
Indianie Członkowie znają się. Wygrywają, jeżeli zabiją wszystkich pozostałych graczy.

Często spotyka się również następujące frakcje:

Ufole Członkowie znają się. Wygrywają, jeżeli trzykrotnie posiadają świadomie posążek w określonym momencie nocy.
Lucky Luke Jedna osoba. Wygrywa, jeśli świadomie posiada posążek na samym początku nocy.
Janosik Jedna osoba. Wygrywa, jeśli zostanie powieszony.

Inne frakcje nie powinny przydarzyć się graczowi podczas jego pierwszych gier w Cooloo. Zainteresowani mogą jednak wejść na artykuł o frakcjach wszelakich.

Zdarzenia

Są dynamicznie dodawanymi zmianami w zasadach. Również nie powinny się przydarzyć podczas pierwszych gier.

Pierwszeństwo reguł

Od najmniej ważnych:

  1. Reguły ogólne
  2. Reguły postaci
  3. Reguły zdarzeń
  4. Przyjęte modyfikacje

Porada na koniec

Nie jest łatwo się w tym wszystkim połapać, czytając tekst. Uczestnictwo w grze z doświadczonym Mannitou powinno wiele wyjaśnić. Tak samo użyteczne może być przeczytanie dziennika z gry.