Cooloo
gif.gif English users: This is a Polish article. Click here to enter its English equivalent.

Cooloo jest to gra, której poświęcono tę stronę. Cooloo nie jest łatwo kategoryzowalne, ale można wyróżnić w nim nurty psychologiczne, logiczne, strategiczne i pseudolosowe (a czasem także losowe).

Cooloo wywodzi się z mafii i jest także znane pod nazwą ktulu, którą to nazwę autorzy strony chcą wyprzeć z użycia.

Historia

O początkach Cooloo nie wiadomo zbyt wiele, oprócz tego, że powstało na skutek przekształceń mafii przez członków 21. Warszawskiej Drużyny Wędrowniczej (należącej do ZHP) na czele z Adamem Folandem. Grupa ta wprowadziła znacznie większą rolę postaci, podstawowe trzy frakcje, posążek oraz pojedynki. Następnie gra zaczęła się rozwijać poprzez tworzenie różnych dodatkowych frakcji i modyfikacji mechaniki. Harcerze wydali dwie, dosyć konkretne, wersje zbioru reguł.

Z czasem wyraźne stało się różnicowanie gry zależnie od środowiska, w którym była rozgrywana. Adam Foland wraz ze współpracownikami rozpoczął pracę nad znacznymi modyfikacjami reguł mającymi na celu położenie nacisku na jednym z rodzajów rozgrywki. Modyfikacje te być może będą uznane za oficjalne z punktu widzenia harcerzy. Pomysły te zdenerwowały autorów strony, którzy postanowili opracować łatwo dostępną bazę danych o różnych wariantach gry, także tych nieszczególnie lubianych, a takze stworzyć nowe rozszerzenia reguł.

Nazwa "ktulu"

Gra w oryginale nazywa się "Ktulu", nawiązując do twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta. Jednak nawiązanie to powoduje komplikacje natury prawnej; poza tym fabuła gry zawiera 2 (słownie: dwa) nawiązania do nazwy bez większego znaczenia fabularnego. W związku z powyższym autorzy wymyślili podobną w wymowie nazwę "Cooloo", dodatkowo odrózniając się od poprzednich twórców gry.

Linki